Leeftijdscheck 18+

NIX18

Versie 1.2 d.d. 18-06-2024

Het is voor ons van groot belang dat de verkoop van alcohol op een verantwoorde manier plaatsvindt. Zowel in onze fysieke winkels als online voeren we een leeftijdsverificatie uit, aangezien we wettelijk geen alcohol mogen verkopen aan personen onder de 18 jaar. In het onderstaande document (de geborgde werkwijze) wordt uitgelegd hoe wij zorgen voor een verantwoorde verkoop op afstand.

Door een bestelling te plaatsen op onze website bevestigt u dat u 18 jaar of ouder bent. Wij behouden ons het recht voor om bestellingen te annuleren als er twijfel bestaat over de leeftijd van de klant.

Geborgde werkwijze:

Hiermee voldoen wij aan de vereisten van artikel 20A lid 1 sub b van de Alcoholwet, waarin wordt gesteld dat wij een werkwijze moeten hanteren die waarborgt dat alcoholhoudende dranken alleen worden afgeleverd op het adres van de geadresseerde of bij een distributiepunt. Daarnaast wordt de leeftijd van de ontvanger gecontroleerd om te garanderen dat de alcohol niet aan minderjarigen wordt verstrekt.

Deze pagina wordt geactualiseerd bij iedere wijziging van de situatie en jaarlijks herzien.

Leeftijdsverificatiesysteem

Iedere bezoeker van onze webshop is verplicht te bevestigen bij elke aankoop dat hij/zij 18 jaar of ouder is en dat de ontvanger van de bestelling ook 18 jaar of ouder is. Daarnaast dient de ontvanger bereid te zijn om zijn/haar leeftijd met een geldig legitimatiebewijs te laten verifiëren.

Leeftijdscontrole bezorgdienst

Bij elke bestelling die door ons wordt verstuurd, voert de bezorger een leeftijdscontrole uit. De bezorger verifieert de leeftijd van de ontvanger aan de deur door middel van een legitimatiebewijs. Het pakket wordt alleen overhandigd als de ontvanger voldoet aan de leeftijdseis.

Als de leeftijdscontrole niet kan worden uitgevoerd omdat de ontvanger niet thuis is of omdat de bezorger de leeftijd niet kan verifiëren, neemt de bezorger het pakket weer mee terug. Een zending van onze eigen bezorgdienst wordt teruggebracht naar de winkel. Een zending van DPD/PostNL wordt naar een DPD/PostNL-locatie in de buurt gebracht, waar de ontvanger het pakket kan ophalen met een geldig legitimatiebewijs. Als niemand het pakket ophaalt, wordt de zending retour gezonden. Als blijkt dat de geadresseerde jonger dan 18 jaar is, wordt het pakket in alle gevallen retour gezonden.

Als de leeftijdscontrole niet kan worden voltooid omdat de ontvanger niet thuis was, neemt de bezorger het pakket weer mee terug. Het is niet mogelijk om het pakket bij de buren af te leveren. De zending wordt vervolgens teruggebracht naar de winkel of naar een Dpd/PostNL-locatie in de buurt, waar de ontvanger het pakket kan ophalen met een geldig legitimatiebewijs. Als niemand het pakket ophaalt, wordt de zending retour gezonden.

Controle van de geborgde werkwijze

Conform artikel 20A lid 1 sub b van het Alcoholbesluit voeren wij jaarlijks een onderzoek uit naar de naleving van de geborgde werkwijze en overleggen wij met onze logistieke partner om te verzekeren dat de bezorgingen voldoen aan de wettelijke eisen.
Elke jaar zullen wij onze gestandaardiseerde werkwijzen grondig evalueren om te verzekeren dat ze steeds voldoen aan de relevante eisen en normen. Deze evaluatie omvat een zorgvuldige controle van elke fase van ons proces, vanaf het plaatsen van een proefbestelling tot en met de bezorging met leeftijdscontrole. Daarnaast zal er ook een willekeurige bestelling gecontroleerd worden om het gehele proces van begin tot eind te verifiëren. In de track en trace mail van de verzender wordt u als klant op de hoogte gebracht van de verplichte identiteitscontrole. Minimaal één keer per jaar passen wij de controle van de geborgde werkwijze aan, waar nodig en actualiseren wij deze naar aanleiding van een evaluatie of bij elke verandering van de situatie. Tevens passen we onze werkwijze aan om te blijven voldoen aan de gestelde eisen en zorgen we ervoor dat alle medewerkers op de hoogte zijn van eventuele wijzigingen.

Mocht onze verzendpartner, DPD/PostNL, de overeengekomen afspraken niet naleven, dan zullen wij een formele klacht indienen bij DPD/PostNL om te zorgen voor een snelle en effectieve oplossing.

Uiteraard zijn verantwoordelijk dat de actuele geborgde werkwijze bekend en inzichtelijk is voor onze werknemers. Zij krijgen trainingen en duidelijke instructies.

Wij danken u voor uw begrip en mocht u naar aanleiding van onze werkwijze nog verbeterpunten hebben, dan horen wij deze graag via smaakshop@hetwijnhuis.nl.